Werkwijze

“Om een kind te laten leren, moet je eerst zijn hart raken, en dan pas zijn hersen.”

bron: @tegeltjewijsheid
——–
 

Een “tegeltjeswijsheid” die ik meeneem in mijn manier van werken. Wil je een goed beeld krijgen over mijn manier van werken, bekijk dan onderstaand filmpje. Hierin komt aan bod hoe ik met een groep kinderen naar het museum ga en waarom ik ‘zelf-ervaren’ zo belangrijk vindt tijdens het leren. Eerst het hart raken en dan de hersenen.

[bron: leraar 24]

 Hoe zie je mijn visie terug in mijn manier van werken?

Een moeder of vader, die ik vaak als eerste spreek, geeft in het telefoongesprek vaak weer wat er de afgelopen periode allemaal al gedaan is. Er kan extra hulp zijn geweest, een onderzoek gedaan of veel thuis over de situatie gesproken worden. Het kan zijn dat school geadviseerd heeft om verder te kijken, maar zeer regelmatig tref ik moeders/vaders die zelf de stap nemen. Ze zijn goed in staat te vertellen wat ze graag anders zouden willen zien voor hun zoon of dochter.

In een telefoongesprek kom ik er vaak al achter of ze met hun vraag bij mij aan het juiste adres zijn. Mocht dit het geval zijn, dan stel ik altijd voor om een kennismakingsgesprek te hebben met zoon of dochter er bij. Ik werk ten slotte met het kind.

In het kennismakingsgesprek staat het kind centraal. Ik stel de meeste vragen aan het kind. Waar woon je? Hoe oud ben je? Wat is je adres? Waarom ben je hier denk je? Ik geef aan dat het kan zijn dat ze op sommige vragen van mij geen antwoordt zullen hebben. Ik vertel ze dat ik die vragen dan aan pappa of mamma ga stellen. Zij mogen helpen, maar ik vertel altijd aan het kind dat zij het mogen aangeven als ze vinden dat het niet klopt. Het gaat ten slotte om hen. Ergens tijden het gesprek stel ik aan het kind de vraag: “Wat zou JIJ graag bij mij willen leren?” Kinderen kunnen verrassend goed aangeven wat ze zelf graag zouden willen. Van uit deze basis (de wens van het kind en de informatie van ouders) zou ik aan de slag kunnen gaan. Echter pas nadat pappa of mamma, samen met het kind hebben besloten.

In de eerste lessen stel ik samen met het kind doelen vast voor de komende periode. Hierbij neem ik de wensen van ouders en school mee. We werken er samen naar toe, dat de doelen behaald gaan worden.

  • Een voorbeeld van hoe ik vervolgens in mijn remedial teaching praktijk werk met een kind en zijn/haar leerprobleem, kun je terug vinden onder; Dienstenpallet – remedial teaching.
  • Een voorbeeld van hoe ik vervolgens in mijn remedial teaching praktijk werk met een hoog sensitief of hoog gevoelig kind, kun je terug vinden onder; Dienstenpallet – ik ben oké.

Comments are closed.